Schemat działań Kancelarii w sprawie o podział majątku:
1. ustalenie:
- czy jest możliwe dokonanie działu majątku wspólnego (tzn. możliwość podziału majątku istnieje w określonych okolicznościach prawnych),
- składu i wartości poszczególnych składników tego majątku [tj. aktywa, nakłady, przedsiębiorstwa (jednoosobowe, spółki cywilne, jawne, z o.o.), nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe (np. akcje w spółce akcyjnej)], i ustalenie co wchodzi, a co nie w skład majątku wspólnego (gdyż np. jest majątkiem osobistym strony),
- możliwych wariantów takiego podziału (w ramach etapu polubownego oraz sądowego) uwzględniających życzenia klienta,
- prognozowanych kosztów takiego podziału majątku i prognozowego czasu trwania (polubownego i sądowego).
Kancelaria współpracuje z rzeczoznawcą majątkowym oraz notariuszem;
2. podjęcie działań w celu polubownego załatwienia sprawy lub ustalenie, że nie ma takiej możliwości.
W ramach podjęcia działań w celu polubownego załatwienia sprawy:
- wystąpienie do drugiej strony z oficjalnym pismem z propozycją porozumienia się (ze wskazaniem: wariantów lub wariantów podziału, ewentualnie także sposobu prowadzenia rozmów, np. negocjacje lub mediacje),
- prowadzenie negocjacji (pomiędzy stronami i ew. ich pełnomocnikami),
- prowadzenie mediacji (u mediatora sądowego).
W ramach tego etapu można skorzystać z pomocy: rzeczoznawcy majątkowego, notariusza, rzeczoznawcy budowlanego, geodety, itp.;
3. wystąpienie do Sądu - w braku polubownego załatwienia sprawy.
W ramach wystąpienia do sądu wystąpienie z wnioskiem do Sądu o podział majątku wspólnego i reprezentacja przed Sądem.
Na etapie sądowym Sąd może np.:
- skierować strony do mediatora sądowego, celem przeprowadzenia mediacji lub na spotkanie informacyjne dotyczące polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji,
- wyznaczyć posiedzenie przygotowawcze,
- wyznaczyć rozprawę, w celu rozpoznania sprawy.
Typowe koszty związane ze sprawą sądową:
- opłata od wniosku (podstawowa 1.000 zł),
- wydatki na opinie biegłych - jeżeli Sąd tak postanowi,
- wydatki za uzyskanie dokumentów (np. informacje z banków),
- wydatki inne (np. za dojazd świadka do Sądu, opłata skarbowa, opłaty sądowe - np. za wydanie dokumentów, nadanie klauzuli wykonalności),
- opłata adwokacka.